Daltononderwijs is een onderwijssoort waarbij de nadruk ligt op keuzevrijheid voor de leerling, samenwerking met andere leerlingen en de ontwikkeling van zelfstandigheid. Dalton onderwijs is een vernieuwingsonderwijs waarbij kinderen zelfstandig leren met dag- of weektaken.
Missie: Hier staan we voor!
Een veste is een veilige plek om tot ontwikkeling te komen, en dat is precies wat wij bieden voor kinderen van 2-12 jaar met een totaal aanbod op het gebied van onderwijs en opvang. Wij bieden kinderen optimale kansen om zich te ontwikkelen tot wie zij zijn in een betekenisvolle, zinvolle en functionele leeromgeving. Wij stellen ook hoge realistische cognitieve doelen zodat de kinderen uitstromen op een niveau dat bij hen past.
Onze slogan is dan ook: Fouten maken moeD!
Het kind met lef leert van zijn fouten en er is moed voor nodig om je door de leerkuil te bewegen.
Visie: Hier gaan we voor!
Wij leren de kinderen om kritisch te denken, verantwoordelijk te zijn en verantwoording te nemen voor hun eigen handelen. Zij leren rekening te houden met de belangen van de groep of van de samenleving. Zij worden uitgedaagd om hun talenten in te zetten. Ieder kind verlaat de Veste met een rugzak aan ervaringen, kennis en vaardigheden zodat zij zijn voorbereid op deelname aan de huidige en toekomstige maatschappij.
Onze visie behelst vier kernwaarden die leidend zijn voor onze visie op onderwijs en opvang en zijn afgeleid van de pijlers van het daltononderwijs:
1. Persoonsvorming: Op de Veste bieden we de kinderen optimale kansen om zich te ontwikkelen tot wie ze willen zijn. Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich op eigen wijze in een rijke, uitdagende en krachtige leeromgeving. Kinderen geven zelf sturing aan hun eigen leerproces vanuit interesse en motivatie, waarbij zij in meer of mindere mate ondersteund worden. Het portfolio is een betekenisvol en functioneel instrument dat het zelfsturend vermogen van kinderen versterkt.
2. Samen(werken): Kinderen, professionals en ouders leven, ontwikkelen en werken op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen. Een open communicatie is hierbij belangrijk. Kinderen worden gestimuleerd om in coöperatieve werkvormen samenwerkingsvaardigheden te ontwikkelen. Er is sprake van een veilig ontwikkelklimaat waar (samen) fouten maken mag en waar we samen successen vieren.
3. Verantwoordelijkheid: We leren kinderen om te gaan met de verantwoordelijkheid voor zichzelf, anderen en de omgeving. Door heldere verwachtingen te schetsen en met duidelijke afspraken, maken we kinderen (mede)verantwoordelijk voor hun eigen leerproces en de organisatie. Zelfstandig leren en werken is actief leren en werken. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van kinderen.
4. Toekomstgericht: Kinderen ontdekken, ervaren en beleven, waardoor de ontwikkeling in levensechte situaties daadwerkelijk betekenis krijgt. De leeromgeving is functioneel, zinvol en betekenisvol ingericht. Kinderen leren goed lezen en rekenen, omdat deze vaardigheden voorwaarden zijn voor succes in de huidige en toekomstige samenleving. We bereiden kinderen voor op een snel veranderende arbeidsmarkt door hen te leren omgaan met verandering en door hen 21e-eeuwse vaardigheden bij te brengen zoals probleemoplossend vermogen, kritisch denken, ICT-vaardigheden en samenwerking.
Identiteit
Wij zijn een school voor openbaar onderwijs en ons onderwijsconcept is Dalton, gebaseerd op de ideeën van Helen Parkhurst. De belangrijkste pijlers van Daltononderwijs zijn vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit, reflectie en borging. Deze pijlers komen vooral terug in het onderzoekend en ontwerpend leren, de kanjer training en de Breinheldenmethodiek.
Onderzoekend & Ontwerpend Leren
Onderzoekend leren is een werkwijze waarbij het kind wordt uitgedaagd om de wereld op een interactieve manier te ontdekken. Hierbij is de nieuwsgierigheid van onze kinderen het uitgangspunt. Het brengt ze zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerkende vaardigheden en mogelijkheid tot waardevolle reflectie (voor, tijdens en na het onderzoek). Tijdens de thema’s worden kinderen uitgedaagd om verder te denken dan de normale grenzen en het kind in zijn of haar kracht te zetten. Tijdens elk thema wordt ervoor gezorgd dat de kerndoelen benoemd en ondergebracht kunnen worden. Wij werken vanuit de ontwerp- en onderzoeksvaardigheden en gebruiken hier het leergebied van ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ voor. Van groep 5 t/m 8 beslaat dit de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek.
Dalton Kindcentrum De Veste is uitgegroeid tot een kindcentrum voor kinderen van 2 tot en met 12 jaar. Naast ons basisonderwijs verzorgen wij in samenwerking met kinderopvang Eigen&Wijzer, voorschoolse opvang (VSO), een peuterspeelzaal (PSZ) en buitenschoolse opvang (BSO). Binnen onze “Vesting” creëren wij een fijne en veilige plek om met lef te groeien en tot leren te komen. Onze slogan is dan ook: Fouten maken moeD!
Dalton Kindcentrum De Veste is een openbare basisschool in het centrum van Harderwijk. Samen met 22 basisscholen en 3 locaties voor voortgezet onderwijs op de Veluwe en in Zeewolde vormen wij Aurora Onderwijsgroep. Wij inspireren, bieden kansen en dagen uit. Op fijne, waarden gedreven scholen en in een organisatie waar een ieder welkom is, erbij hoort en zichzelf mag zijn.
Lees meer